Yleisiä väitteitä maid-kahviloista, osa 1

Maid-kahviloista esitetään aina välillä väitteitä, joiden perustelut jäävät vajavaisiksi. (moi kuvalauta)

Koska Meidojen Vapautusrintama tuntee vastuunsa suomalaisesta maid-keskustelun tasosta, tarjoamme tässä omia näkemyksiämme joistakin yleisimmistä väitteistä. Kommenttien esittäminen ja keskustelun jatkaminen on sallittua, ellei peräti toivottavaa.

”Maid-kahvilan pyörittäminen ei tule ikinä onnistumaan Suomessa, koska täällä ei osata palvella.”

Kieltämättä, onnistuneen kahvilan aikaansaaminen on olemattoman palvelukulttuurin Suomessa huomattavasti hankalampaa kuin esim. Jenkeissä, jossa asiakkaan hyvä kohtelu kuuluu oleellisena osana mitä tahansa palvelutilannetta.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Suomessa mitenkään olla hyvää maid-kahvilaa. Niinkuin kaikkien vastaavien kansallisten yleistyksien kanssa, ne eivät sido ketään yksilötasolla. Suomestakin löytyy henkilöitä, jotka oikeasti haluavat palvella asiakkaita.

Tsukiconin fail-cafén harvoja positiivisia puolia oli tarjoilijoiden palveluhalukkuus. Tältä osin fail-café jopa herätti toivoa paremmasta huomisesta. Meidojen palveluhalukkuus ei kuitenkaan realisoitunut hyväksi palveluksi. Vaikutti siltä, että kukaan ei ollut opettanut heille, miten meidojen kuuluisi toimia. Tai näyttänyt esimerkkiä. Tai edes kertonut, mitä hyvä palvelu tarkoittaa.

Kukaan ei ole hyvä asiakaspalvelija syntyessään, ja Suomessa sellaiseksi on vaikea tulla luonnollisesti muita matkimalla, kannustavien esimerkkien puuttuessa lähes tyystin. Kuitenkin, jos halua löytyy, sellaiseksi on mahdollista oppia: yksi taito muiden joukossa. Sopivalla työntekijöiden valinnalla ja hyvällä koulutuksella jopa suomalaiseen kahvilaan on mahdollista saada päteviä asiakaspalvelijoita.

Kohta joku kuitenkin kysyy, miksi tätä ei ole tehty jo aikaisemmin missään? No tietenkin siksi, että asiakkaat eivät osaa hyvää palvelua vaatia, joten työnantajatkaan eivät siihen jaksa panostaa. Heidän mielestään kaikki on hyvin niin kauan, kun huonosta palvelusta ei tule valituksia, mikä Suomessa vaatii jo aika paljon.

”Ei sinne kahvilaan tulisi kuin pelkästään jotkut weeaboot.”

Mikähän maid-kahvilassa sitten niin erityisen weeaboota on? Paitsi tietenkin, että ilmiö on syntynyt Japanissa. Jos asiakas tulee kadulta sisään ollen täysin tietämätön japanilaisesta alkuperästä, hän kohtaa ns. ranskalaisen sisäkön, joka puhuu suomea. Yhtä japanilaista kuin hernekeitto laskiaisena pulkkamäen jälkeen.

Meidojen Vapautusrintamalla uskomme kuitenkin, että henkilökohtaisen palvelun illuusio, rentouttava ilmapiiri ja söpöt tarjoilijat ovat universaalisesti houkuttelevia. Tämä kadunmiehemme saattaisikin siis tykästyä paikkaan ja tulla toistekin.

Jälkiviisaasti ajatellen, tätä blogia ei olisi ehkä kannattanut perustaa japanilaiseen blog-palveluun, vaan käyttää jotain englanninkielistä vastinetta, tai vaikka <gasp> sitä suomalaista. Japanilainen palvelu lisää blogin ilmapiiriin turhaa weeaboo-henkeä. Tekosyynä väärälle valinnalle voisi käyttää vaikka sitä, että alunperin blogia oli tarkoitus käyttää enemmän sisäiseen viestintään, mutta tähän löytyi parempia keinoja, ja blogi keskittyi yhteydenpitoon ulkomaailman kanssa.

”Maid-kahvila ei tule ikinä olemaan taloudellisesti kannattava Suomessa.”

Tässä vaiheessa ensimmäinen tavoitteemme ei ole saada Suomeen pysyvää maid-kahvilaa, vaan olisimme tyytyväisiä, jos näkisimme yhden onnistuneen kahvilan esimerkiksi yhdessäkin Suomen monista coneista. Taloudelliset seikat eivät ole osaamisemme tai kiinnostuksemme ydinalueita. Emme ole rintamalla tehneet kannattavuuslaskelmia kahvilalle, emmekä edes tiedä, mitä kaikkia tekijöitä sellaisessa pitäisi ottaa huomioon.

Voimme kuitenkin todeta, että hyvät maid-kahvilat keräävät todella uskollisen vakio-asiakkaiden joukon, jotka tulevat kahvilaan kerta toisensa jälkeen, vaikka se kuppi kahvia maksaisikin 4-5 euroa. Lisäpalveluilla (valokuvauspalvelu meidon kanssa, kahvilan logolla varustetut oheistuotteet yms.) yhden asiakaskäynnin keskimääräistä liikevaihtoa voidaan kasvattaa tavallista kahvilaa suuremmaksi.

Toisaalta maid-kahvila vaatii tavallista kahvilaa enemmän työntekijöitä, ja työvoima on Suomessa kallista.

Kunnioitamme kaikkia yrittäjiä, jotka päättävät ottaa riskin perustamalla maid-kahvilan kylmään ja pimeään Suomeen. Kunhan he tekevät sen oikein, eivätkä maid-kahvilan irvikuvana.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggaajaa tykkää tästä: